Konieczne nowe rynki dla polskich meblarzy

Podziel się

Polska to dziś szósty największy producent mebli i trzeci eksporter na świecie. Aby zwiększyć swoje udziały w rynkach zagranicznych musi jednak wyjść poza dobrze znany sobie rynek europejski i rozpocząć ekspansję na rynkach bliskowschodnich, w Ameryce i w Rosji.

To wnioski jakie płyną ze spotkania branży meblarskiej z udziałem Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwigi Emilewicz, które odbyło się na Międzynarodowych Targach Poznańskich.

Podczas drugiego dnia targów branży drzewnej DREMA, FURNICA i SOFAB odbył się IV Ogólnopolski kongres meblarski „Polskie Meble – Konkurencyjna Polska”. Tematem przewodnim spotkania były rynki perspektywiczne, które są szansą na dalszy dynamiczny rozwój polskiej branży meblarskiej.

W kongresie wzięła udział Jadwiga Emilewicz. Minister Przedsiębiorczości i Technologii podkreśliła, że eksport w branży meblarskiej od 2006 r. wzrósł ponad dwukrotnie – dzisiaj powyżej 10 mld USD. W całej branży zatrudnionych jest ok. 200 tys. pracowników. Polska jest obecnie drugim eksporterem mebli w Europie i trzecim na świecie.

To ważny sektor naszej gospodarki dlatego został wpisany do Strategii Premiera Morawieckiego na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Już dziś polskie meble są oceniane jako dobre pod względem designu, jakości i konkurencyjne cenowo, ale jeśli chcemy, aby meble „made in Poland” były wysokomarżowe, muszą być rozpoznawalną marką na całym świecie. Przyszłością branży jest automatyzacja i robotyzacja – musimy podnosić produktywność i budować nowoczesne parki maszyn. Wyzwaniem, które stoi przed producentami mebli wciąż jest rynek pracy i niedostatek pracowników – mówiła minister Emilewicz. Minister wspomniała też o ostatnim sukcesie rodzimych producentów. Jedna z sal spotkań w siedzibie ONZ w Nowym Jorku została wyposażona w polskie meble.

Kongres meblarski otworzył Jan Szynaka, Prezes Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, organizator wydarzenia. – Branża meblowa pokazuje jak silny jest rozwój polskiej gospodarki i przedsiębiorczości. Dziś to my nadajemy kierunki rozwoju dla Europy i świata i budujemy markę polskich mebli. Podobnie odbywające się teraz w Poznaniu targi branży technologii dla branży drzewnej DREMA i FURNICA też wyznaczają kierunki dla całej branży i prezentują najnowsze światowe technologie, które będą wykorzystywane w naszych fabrykach – powiedział Jan Szynaka.

Alessandra Tracogna z CSIL Centre for Industrial Studies przedstawiła dane mówiące o globalnym rynku meblarskim. Konsumpcja mebli podwoiła się w ciągu ostatnich 20 lat. Wartość wszystkich mebli produkowanych obecnie na świecie to 150 miliardów dolarów amerykański. Zmieniły się trendy konsumpcyjne. 20 lat temu trzy czwarte mebli było konsumowanych w Europie i USA. Obecnie większość jest sprzedawana w Azji i krajach Pacyfiku. To obecnie nie największy, ale najszybciej rozwijający się region. Jest to jednak rynek bardzo zamknięty. Tylko 2 proc. sprzedawanych tu mebli zostało wyprodukowanych poza regionem. Amerykański rynek rośnie szybciej niż rynki europejskie, jest duży i otwarty na import. Rynek europejski jest natomiast rynkiem regionalnym – większość produkcji i konsumpcji jest lokalna. Z kolei rynek afrykański i bliskowschodni nie jest duży, jest otwarty na import.

alessandra.jpg

Z raportu CSIL Centre for Industrial Studies wynika, że Polska to szósty największy producent mebli na świecie. Wyprzedzają nas Chiny, Stany Zjednoczone, Niemcy, Indie i Włochy. Tempo wzrostu naszego rynku meblarskiego spowalnia, ale Polska nadal jest jednym z najbardziej dynamicznych graczy, konkurując z Portugalią czy krajami nadbałtyckimi.

Dziś polskie meble są w największym stopniu eksportowane do Europy. Najważniejsi odbiorcy to wciąż Niemcy. Polska ma tu 17 proc. udziałów.  W krajach skandynawskich rodzimi producenci posiadają powyżej 10 proc. rynku meblarskiego. Współpraca z krajami spoza Starego Kontynentu nadal jest jednak na niskim poziomie.

Prognozuje się, że rynek meblarski będzie rósł ok. 2,4 proc. rocznie. Azja i kraje Pacyfiku nadal będą pionierami wzrostu. Szacunkowy przyrost konsumpcji w Europie będzie jednak niższy niż w innych regionach.

Alessandra Tracogna twierdzi, że aby rozwijać swój potencjał polscy producenci muszą nie tylko utrzymać swoją pozycję na rynku europejskim, ale rozpocząć ekspansję na państwa sąsiadujące, takie jak Rosja, a także nawiązać współpracę z krajami Bliskiego Wschodu. Polska powinna też zwiększać inwestycje w Ameryce, bo to rynek, który poszukuje nowych źródeł importu mebli.

Podczas kongresu wręczono wyróżnienia „Ambasador Meblarstwa”. To nagroda przyznawana przez Radę Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli dla osób, które w sposób szczególny przyczyniły się do rozwoju polskiej branży meblarskiej. Laureatami zostali:

  • Maria Wegner
  • Tomasz Wiktorski, B+R Studio
  • Wojciech Hoffmann, Prezes Fabryki Mebli Gala Collezione
ambasador.jpg

 

Organizatorem wydarzenia jest Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, a współorganizatorami Grupa MTP i firma Promedia.